האם אתם מוכנים לקפיצת האמון הבאה בשכר?

משהו מאוד משמעותי משנה את התפיסה שלנו בנוגע לאמון ומשפיע על האופן בו אנשים וארגונים מקבלים החלטות. שירותים כגון Uber, Airbnb ואחרים הם רק ההתחלה. איך כל זה קשור ומשפיע על עולם השכר?
התשובה: באופן מעמיק!
האם אתם מוכנים לקפיצת האמון הבאה בשכר?

 

דוד רד, מנהל תחום חשבות שכר ו- BPO

1.  האם אתם מוכנים לקפיצת האמון הבאה בשכר?

”משהו מאוד משמעותי משנה את התפיסה שלנו בנוגע למושג אמון“, כך לפי רצ‘ל בוסטמן, מומחית בעלת שם עולמי החוקרת כיצד אמון וקולבורציה בעידן הדיגיטלי החדש משנים את הדרך בה אנו חיים, עובדים וצורכים.

על פי בוסטמן, התפיסה החדשה שלנו את האמון שינתה בעשור האחרון את האופן בו אנו מקבלים החלטות, הן כאינדיבידואלים והן כארגונים.

כדי להסביר את מהות השינוי בתפיסת האמון, בוסטמן משתמשת בפלטפורמות כגון Uber, Airbnb וטכנולוגיות חדשניות דוגמת Blockchain (ארכיטקטורה מהפכנית לניהול טרנזאקציות כספיות) על מנת להסביר את המושג ”קפיצת אמון“.

”קפיצת אמון“ (Trust Leap) מתרחשת כאשר אנו לוקחים סיכון לעשות משהו חדש או שונה מהדרך המסורתית אליה אנו רגילים. Airbnb כדוגמה, הוא סוג חדש לחלוטין של שירות לצורך הזמנת מקום לינה ושהות, השונה מהאופן המסורתי אליו אנו רגילים כבר עשרות שנים - באמצעות בתי מלון. תחשבו על זה - אם היו מספרים לכם על שירות כזה רק לפני עשור זה היה נשמע למרביתנו כדרך מוזרה, שלא לומר בלתי קונבנציונלית להזמין מקום לינה לשהות כחלק מחופשה או נסיעה עסקית. אך היום Airbnb היא הדרך המועדפת להזמנת מקום לינה על מיליוני אנשים ברחבי העולם, ובערים מסוימות השירות של Airbnb כה נפוץ עד שהוא מאיים כלכלית על קריסתה של תעשיית המלונאות המסורתית המקומית, ובמקרים מסוימים שינה לחלוטין את המרקם האורבני של העיר.

אז איך קרה שאנחנו כחברה אימצנו גישה כל כך לא קונבנציונלית למשהו שהיה נהוג אחרת לחלוטין במשך שנים רבות?

התשובה היא: ”קפיצות אמון“.

על פי בוסטמן, כדי להבין טוב יותר את המושג ”קפיצות אמון“ ואיך הן משנות את העולם (ובמיוחד בעשור האחרון), עלינו להתייחס למושג ”אמון“ באופן שונה לחלוטין: כדי לעשות צעד, קפיצה מהמקום הוודאי שבו אנו נמצאים ומרגישים ביטחון וודאות למקום שבו אנו צריכים לקחת סיכון על משהו או מישהו שאנו לא מכירים – אנו נדרשים לכוח משמעותי שימשוך אותנו מעבר לפער המנטלי העוצר בעדנו לבצע את השינוי – והכוח הזה הוא האמון.

כאשר חושבים על ”אמון“ באופן זה, ניתן להגדיר ”אמון“ כדרך בטוחה יותר להתייחס לבלתי נודע וזה מסביר מדוע לאמון יש את היכולת לאפשר לנו להתמודד עם אי-ודאות, לסמוך על אנשים זרים, להתנסות בסוגי שירות חדשים, ולהמשיך להתקדם.

כשבוחנים מאפיינים של ”קפיצות אמון“ מגלים שיש תבנית משותפת לדרך שבה אנשים וארגונים מבצעים קפיצות אמון. בוסטמן קוראת לתבנית זו "סולם האמון“.

לסולם האמון שלושה שלבים:

  1. אנו צריכים להאמין ברעיון - אם נישאר בדוגמה של Airbnb, המשמעות היא שאנו צריכים לסמוך על הרעיון ששכירת חדר ממישהו שאנו לא מכירים כלל, הוא בטוח ואמין.
  2. אנו צריכים להאמין בפתרון - במקרה של Airbnb המשמעות היא שצריך שיהיה לנו אמון בפלטפורמה, בתשתית של Airbnb, ש-Airbnb יהיו שם בשבילנו אם משהו לא ילך כשורה.
  3. אנו צריכים להאמין בצד השני - להשתמש במידע העומד לרשותנו על האנשים שאיתם אנו מתכוונים לעשות את העסקה על מנת להחליט האם ניתן לסמוך עליהם.

בפעם הראשונה שאנו מטפסים על סולם האמון זה מרגיש בהתחלה קצת מוזר ומסוכן, אבל עם הזמן אנו מגיעים לנקודה שהרעיון נראה לנו נורמלי לחלוטין. ההתנהגות שלנו משתנה באופן כללי מהר. תחשבו לרגע על הפעם שרכשתם מוצר כלשהו באמזון או ב eBay או שהזמנתם כרטיסים לקולנוע דרך הרשת.

במילים אחרות, אמון יוצר חדשנות ודוחף את האנושות קדימה.

2.  השינויים המתרחשים בעולם השכר

9 בינואר 2007. אפל מציגה לראשונה את מכשיר האייפון הראשון.

אני עדיין זוכר את הספקנים שהטילו ספק ברעיון של מכשיר אחד שהוא גם מכשיר מדיה, גם דפדפן אינטרנט וגם טלפון נייד, שבו האצבע המגושמת שלנו, וזו בלבד, תפעיל אותו והוא ינהל את חיינו לטוב או לרע.

בעולם השכר של אז, הרעיון שארגונים גדולים יבצעו מיקור חוץ מלא ויעבירו את האחריות על תפעול השכר שלהם לחברה חיצונית מתמחה, או ארגונים שיספקו לעובדים שלהם גישה לתלוש השכר שלהם דרך האינטרנט או הטלפון הסלולרי, או ארגונים שיעברו למודל שירות גלובלי - כל אלו נשמעו על פי רוב כרעיונות מופרכים.
ברוב במקרים רעיונות מאין אלו היו זוכים לשטף של מים צוננים מצד מנהלי כספים או משאבי אנוש והתגובה שלהם לרעיונות מאין אלו הייתה פחות או יותר: ”יצאת מדעתך?"

אבל העידן הטכנולוגי, הגלובליזציה, הניידות, הסביבה העסקית, התחרותית והדינמית, הופעתן של הרשתות החברתיות והשינויים החברתיים שבאו בעקבותיהן וכיו“ב, דוחפים יותר ויותר אנשים וחברות לבצע ”קפיצות אמון“, לחשוב אחרת, להטיל ספק בפרדיגמות שפעם היו טאבו, כדי להתקדם.

כך גם בעולם השכר.
היפיפייה הנרדמת סוף סוף התעוררה אחרי שנים בהן ישנה עמוקות עקב גישות שמרניות אשר נבעו מתפיסת התחום כתחום אפור ובעל חשיבות שולית והובילו את התחום לסטגנציה. כיום, תחום השכר הוא אחד מהתחומים החמים ביותר בעולם משאבי האנוש והכספים ונמצא תחת התפתחות מואצת, הן בהיבט הקונספטואלי והן בהיבט הטכנולוגי.

לראיה מספר דוגמאות בולטות ל”קפיצות אמון“ שהתרחשו בעולם השכר בשנים האחרונות והצצה לעתיד הקרוב:

  • הופעתם ותפוצתם המתרחבת של פורטלי מידע לשכר ונוכחות ואפליקציות ייעודיות שמטרתן להנגיש לעובדים ולמנהלים מידע וכלים לצורך תפעול עצמאי של פעולות בשכר ובנוכחות.
  • מעבר מתצורת תפעול ”ביתית“ (In-House) למיקור חוץ מלא של שירותי חשבות שכר ונוכחות תוך ניצול יתרונות מיקור החוץ, במיוחד בתחום כה מורכב ורב מערכתי כתחום השכר. כיום, יותר מבעבר, ברור שלמומחיות ולתאימות הנדרשת לרגולציה, לתקנים ולמדיניות ההעסקה הארגונית והצורך לשלב כל זאת עם טכנולוגיה מתקדמת - לכל אלו חשיבות וערך מוסף גבוהים יותר ביחס לעלויות התפעול הישירות.
  • מעבר לשירותי שכר גלובליים - יותר ויותר ארגונים גלובליים מאמצים את מודל שירות השכר הגלובלי המוצע על ידי ספקי שכר גלובליים, דוגמת ADP, אשר רותמים את יתרונות הסטנדרטיזציה והתאימות לכל רוחב פעילות השכר בעולם, תוך זיקוק הערך שמספק בסיס נתונים של שכר ברמה הגלובלית לצורך קבלת החלטות עסקיות ברמת חברת האם.
  • הופעתן של יותר ויותר מערכות שכר אינטגרטיביות הכוללות שירותים משלימים כחלק אינטגרלי מפתרון השכר (נוכחות, HR, ממשקים עם מערכות HR מובילות, פתרונות מובייל וכיו“ב), תוך שימוש בכלים מתקדמים שנועדו לפשט את תהליכי העבודה ולספק שקיפות מרבית הן לארגון והן לעובדים.
  • אחרון חביב - המילה האחרונה בתחום הטכנולוגיה, ה - Robotics Process Automation) RPA). הטכנולוגיה הזו מגיעה מהר והיא הולכת לשנות את תחום תפעול השכר מקצה לקצה על ידי הכנסה של עובדים וירטואליים (רובוטים) העשויים ככל הנראה להחליף חשבי שכר במגוון משימות ופעולות תפעוליות פשוטות ומורכבות כאחד, תוך הסטה של הזמן שייחסך לצורכי בקרה ושירות.

3.  אז מה המשמעות של כל זה עבורנו, אנשי השכר?

המשמעות היא שאנחנו בצומת דרכים משמעותי בעולם השכר.

עבורנו אנשי השכר זו הזדמנות של פעם בחיים להיות סוכנים של ”קפיצות אמון“ ושותפים לשינוי משמעותי בעולם השכר, בדרכנו לסייע לארגונים בהם אנחנו עובדים, ללקוחותינו ולעובדיהם לעלות על סולם האמון ולהוביל אותם בהצלחה לשלב האחרון בסולם.

זו ההזדמנות שלנו להשאיר חותם על העתיד של עולם השכר על ידי ניהול שינויים בעולם שעד לאחרונה נחשב כעולם אפור, מקובע ותחת סטגנציה לתחום בעל השפעה משמעותית על הרובד העסקי, תוך הטמעה ואימוץ טכנולוגיות ושיטות עבודה מתקדמות.

אנו יכולים ליצור אימפקט משמעותי אם נתקדם ונאמץ טכנולוגיות ומתודולוגיות חדשות, נטיל ספק במוסכמות ופרדיגמות שעדיין נפוצות בעולם השכר של היום, אם נשכיל לחשוב מחוץ לקופסה ונעבור מגישה בה אנו בוחנים את השכר במשקפיים של ”מחיר“ לגישה של אילו ערכים משמעותיים אנו יכולים להשיג מניהול נכון, חדשני ומתקדם של השכר.

זהו תור הזהב של עולם השכר. האם אתם מוכנים להיות חלק מקפיצת האמון הבאה? 

 

שירות ה- BPO של חילן (Business Process Outsourcing) מאפשר לארגונים להוציא למיקור חוץ את תפעול מנגנון השכר והנוכחות הארגוני תוך שהוא מפנה את גורמי המטה לטפל במדיניות ההעסקה הארגונית ועיבוי תהליכי הבקרה. למידע נוסף >>>

השירות ניתן כיום לעשרות לקוחות, גדולים וקטנים כאחד, ממגוון קשת התעשייה הישראלית.

לפרטים נוספים אנא פנו אלינו: marketing@hilan.co.il , 03-6383356.

 

עוד בחילן: שעון נוכחות אינטרנטי | מערכת שכר

למאמרים